شرح لفكرة ال2D-sketching من قناة Design Online Group




في البوست الى فات اتكلمنا عن المراحل الثلاثة للpart modeling والبوست ده هنتكلم عن اول مرحلة تنفيذية وهي ال 2D sketching وهنلخص الموضوع في 3 نقاط:

1-لازم تبدأ بالمحاور أو الcoordinates. ليه؟
عشان احنا هدفنا الرئيسي من مرحلة ال2D sketching هي اننا نرسم closed profile. واي item في البروفايل ده لازم تنسبه لDatum يا اما من خلال الDimensions أو من خلال الConstrains المهم انك لازم تنسب الItem ده لأي Datum باي شكل.
وبالمناسبة معظم برامج الCAD بتقدم نوعين من الDatums. واحد اسمه Constructionو التاني اسمه Centerline. اما النوع الاول فهو الdefault. مجرد انك بتنبه البرنامج ان الline  ده مجرد datum فمتحسبهوش من ضمن الprofile بتاعي. واما النوع التاني فبيستخدم في حالة الRevolve وبكده البرنامج بيخلى الdimensions كلها اقطار لأنه عارف ان ده الانسب في حالة الRevolve.

2-لازم تجيد استخدام ال Constrains.ازاي؟
لو انت عايز تخلي خط مماس لدائرة، طبعا هتستخدم امر Tangent. بس ده مش كافي..ليه؟..عشان الTangent هنا ممكن يتحقق بأحد 3 احتمالات. أولا ان الخط هو الى يتنقل للدائرة..والثاني ان الدائرة تتنقل للخط..والاحتمال الثالث ان الدائرة قطرها يكبر لحد ما يبقى مماس للدائرة...وظيفتنا هتبقى اننا نقفل الاحتمالات دي للبرنامج بحيث ميكنش عنده غير اختيار واحد بس..الى هو احنا عايزينه.
وبالمناسبة معني اني احط constrain يعني بسحب في المقابل درجة من درجات الحرية Degree of freedom أو الى احنا بنقولها اختصارا DOF. وبما اننا في ال 2D يبقى احنا عندنا 3DOF لكل Item...وهتبقى وظيفتنا من خلال استخدام الConstrains ان الclosed profile بتاعنا اصبح محكوم تماما ومفيش اي احتمالات مفتوحة.

3-اخر حاجة بقى هي الpatterns وال mirrors. ودي طبعا بتوفر كتير جدا من الوقت. تخيل بدل ماترسم البروفايل كله هترسم نصه فقط..او لو عندك 10 تقوب هترسم واحد منهم فقط..وهكذا

الكلام ده كله مشروح في الsession دي:

#Design_Online_Group
#2D_Sketching
#Part_Modelling
#Autodesk_Inventor

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

بوست هام لطلبة هندسة في مصر والشرق الاوسط- من اعدادي هندسة لرابعة ميكانيكا

Design Online Academy Courses on ((Udemy))